Kurssikartoitus: hitsaus

Ehdottomasti kiinnostaa, oppilaspuolella. Olen hitsaillut auttavalla menestyksellä autopeltejä huonolla migillä, puikot vihaavat minua ja mieluummin tarttuvat kohteeseen kuin pysyvät kädessäni.

Mika

Kiinnostaa kovastikin, MIGillä olen jonkunverran joskus hitsaillut mutta en asiasta oikeasti tiedä juuri mitään.

Kiinnostusta löytyy!

Todellakin kiinnostaa.

Kiinnostaa, MIG:llä on tullut nuoruudessa hitsattua vanhaa Toyota Mark II useampaankin kertaa :slight_smile:
Puikolla on tullut hitsautta mutta siitkin taitaa olla jo yli 30 vuotta sitten.
TIG- ja alumiinihitsatus kiinnostaisi kovasti.

Pertsa

Tässä yksi halukas osallistuja lisää…

minäkin haluaisin hitsata, ei aiempaa kokemusta.

Kiinnostusta näyttää olevan sen verran, että pitää ruveta katselemaan kalenteristä riittäisikö keväällä aikaa tätä järjestää!

Kiinnostaa jos kurssi vielä järjesteillä. Kokemukset jostain 15 vuoden takaa.

Kiinnostaisi osallistua, kokemusta mitättömästi, eli yläasteelta sen muutaman tunnin verran ~20 vuoden takaa.

Kinnostaisi myös, MIG hitsailuja hieman tehnyt mutta siihen melkeinpä jääkin.

Joo kiinnostais kyllä. Viimeiset kokemukset 15v sitten peruskoulusta ja sen jälkeen satunnaisesti olen yrittänyt jotain hitsata ja eihän siitä ole tullut enää mitään, joten oppi kelpaisi.

Olisin itsekin kiinostunut osallistumaan

Kiinnostusta löytyy, vaikka pääasiallisesti alumiinin kanssa tulee temppuiltua.

Osallistuminen kiinnostaa!

Tahtoo mukaan. Viimeksi hitsanut n. 30 vuotta sitten.

Hei!

Minä voin tulla auttamaan kurssin vetämisessä mikäli se päätetään pitää ennen kesäkuuta (2017, uutena käyttäjänä en ole aivan varma timelinestä;-). Kurssin laajuus ei kannattane olla ensialkuun kovin suuri. Ehdotan että keskitytään räkäraudan hitsaamiseen puikolla. Voin kyllä tarvittaessa keskustella vaikka typpeä sisältäväN suojakaasun vaikutuksista austeniittis-ferriittinen ruostumattoman teräksen plasmahitsaukseen, mutta en usko että siitä on hyötyä kenellekään.

Olisiko seuraavanlainen ohjelma hyvä:
HITSAUKSEN PERUSTEIDEN ALKEET
a) puhutaan ensin tunnin verran pienimuotoisesta hitsaamisesta, halvoista hitsauskoneesta, muista välttämättömistä välineistä, maskeista ja muista tarvittavista suojavälineistä
b) korkeintaan 15 minuuttia homman demonstroimista
c) persoonakohtaista käytännön räpeltämistä tulisi paitsi puikon polttamisessa myös rälläköinnissä sekä leikaten että hioen. Tulityötilaan voisi mahtua 2 – 3 liimapuikkoasemaa “toimimaan” yhtäaikaa

Eräs isäntämies määritteli raudan edut muihin materiaaleihin verrattuna aika nasevasti sanomalla: “Sitä voi päikseen liittää!”. Eli riittäisikö tavoitteeksi että jokainen saa tehtyä kahdesta raudan palasesta yhden?

Kuinka laajan kurssituksen on valmiutta puolin ja toisin? Mikä on tekemisen ja puhumisen suhde? Montako eri kurssiryhmää tarvittaisiin?

Hei! Kyllähän vetäjiä on aina hyvä olla useampi ja ohjelmarunko kuulostaa juuri sellaiselta mitä itsekin ajattelin.

Aikataulu on nyt tosin vähän vaiheessa, alunperin tarkoituksenani oli pitää kurssi alkutalvesta tänä vuonna, mutta erinäisten sairastapausten ja muiden takia tämä aikataulu ei pitänytkään. Toukokuu on taas töiden puolesta vähän kiireinen ja sisältää matkustelua, joten itse en pysty ainakaan ennen kesäkuuta tähän venymään. Eihän tämä tietysti ole itsestäni riippuvainen, että voihan tämän muullakin porukalla alkaa viemään maaliin asti.

mukana kunhan ajankohta sopis… ma & vkl?

Mainittakoon nyt täälläkin: Lotalla (koneistuskeskuksemme) on tehty kaikenmaailman sovitepaloja esim siihen AGAn MIGiin, meillä ei olisi MIGiä ilman Lottaa joten vaikka jyrsiminen ei kiinnostaisi niin kaikkia hitsareitakin (tai sellaisiksi haluavia) kehotetaan lämpimästi osallistumaan Lotta-kolehtiin https://goo.gl/forms/1ieZruhCV7FM22M42

Kymppikin on enemmän kuin ei mitään, 2018-01-05 potista puuttui about tonni.