Tapahtuman pitämistä Repair Cafen hengessä?

(Tämä on siis jo lähetetty kertaalleen vanhalle kunnon listalle. :smiley: )

Terve!

Olisiko Hacklabilla kiinnostusta toteuttaa Repair Cafen hengessä tapahtumaa? Voisin olla vetäjä ja tapahtuman koordinaattorina sekä olla paikalla auttamassa mm. tieto- ja viihdetekniikan korjaamisessa. Paikalle tarvittaisiin myös sähkötekniikan osaajaa, koska itse lähinnä hajotan yleismittareita ja poltan sulakkeita.

Ajattelin ajankohdaksi joulun välipäiviä, jolloin kulutushysteria on kovimmillaan ja ihmisillä olisi luppoaikaa. Tapahtumapaikka voisi olla Hacklab tai Carratan toimitila, jossa ei olisi kuitenkaan tarvittavia releitä, kuten labilla)

Ajankohtaa voidaan toki siirtää, jos tiloja / sähköosaajaa ei ole saatavilla tai yleisesti kiinnostusta ei ole. Wärkfest on mukana jakelussa, koska myös Wärkkii voisi kiinostaa.

Repair mitä?!
Repair Cafe on avoin toimintamalli, jossa ihmiset tulevat omien tavaroiden kanssa (kodinkoneet, matkalaukut jne) paikalle ja saavat apua ja neuvoja niiden korjaamiseen. Tapahtuma kestää kokonaisen päivän ja on oiva tilaisuus lobata labikulttuuria ihmisille. Googlettakaa Youtubesta jne. Suomessa tämä ei ole ehkä niin kova hitti, kuin ulkomailla, mutta mielestäni kokeilemisen arvoista. Minä voin auttaa tietokoneiden korjaamisessa ja mm. pleikkariohjaimissa jne. Voin tuoda tarvittavia varaosia, kuten pleikkaohjaimien akkuja jne. paikalle. Voin myös pitää ”Kuinka Korjaan (lähes) Mitä Vaan?” pikaluennon.

Ps. Otetaan vastaan yleismittareita.

Periaatteellisella tasolla olen kiinnostunut, käytännön yksityiskohdat ratkaisevat kuinka hyvin pääsen. Mukaan olisi hyvä saada jotain virttyneempiä korjauskulttuurin harrastajia kuten Kremmen, Rambo tai temmi_hoo.

No jos saa valita niin kuin muinoin ala-asteen pesäpallopeleissä, niin mä haluun ainakin Rambon. :smiley: (Mua ei muuten koskaan valittu pesiksessä. Mä olin se, jonka kohdalla opettaja sano “Anttu voi sitten tulla vaikka teidän joukkueeseen lisänä.”)

Mutta joo - Tää olisi mun mielestä tosi hyvää mainosta ihan oikeasti Labille ja tästä voisi saada jonkinlaisen formaatin tuotettua myös. Yritin etsiä että onko tälle jotain samanlaisia “Jos haluatte järjestää näitä niin…” -juttuja kuin Maker-kultissa, mutta kai tää on ihan vapaata riistaa. Käytännön syistä ei kai kuitenkaan kannata kutsua Repair Cafeksi vaan joksikin muuksi.

Onko aikataulu liian tiukka? Mielestäni tuo joulun tienoilla olisi ihmisten kulutussietämys kovilla ja siksi hyvä ajankohta.

Nykysuomessa seinäsähköön kytkettävien laitteiden korjaamisessa pitäisi olla virallinen vastuuhenkilö ja kaikkea, joten ne olisi syytä rajata tapahtuman ulkopuolelle ainakin virallisesti. Yksi vaihtoehto on että niiden kanssa vain neuvotaan ja lainataan työkaluja (tosin tässäkin on vastuukysymyksiä, siksi läbin työkalut on periaatteessa vain jäsenten käyttöön [vaarallisimpien osalla tästä jopa pidetään kiinni]), kaikki mahdollisesti laittomat viritykset jokainen sitten säätää täysin itse ja omalla vastuulla.

tldr: miksi ikinä sitä kutsutaan pitää jossain lukea että kyseessä ei ainakaan ole minkään sortin korjauspalvelu ja läbi tai neuvojat ei ota mitään vastuuta mistään.