Aloittelijalle apua elektroniikan perusteisiin

Hei

Olen valotaiteilija ja hacklabin jäsen, ja kaipaisin apua hack-urani alkutaipaleella. Ongelmani on puutteelinen elektroniikan ymmärrys; olen lukenut pari kirjaston kirjaa aiheesta ja tutustunut youtubesta DIY-videoihin, mutta teoria ei uppoa tai pysy kunnolla päässä kun en ole samaan aikaan tehnyt käytännön harjoituksia. Tämä on minulle iso pullonkaula - olen jo yli viiden vuojen ajan hankkinut laseja ja valonlähteitä joita käytän valotaiteessani, mutta en saa teoksia valmiiksi ilman elektroniikapuolen perustaitoja. Nyt haluaisinkin vihdoin ottaa myös tämän osa-alueen haltuun. Tavoitteena olisi aluksi rakentaa muutama tunnelmavalaisin, ja taitojen karttuessa siirtyä monimutkaisempiin projekteihin. Tarpeeni ovat oletettavasti ammattilaiselle melko yksinkertaisia, mutta silti itselleni haastavia.

Ohessa joitakin esimerkkejä:

  • Mitä komponentteja tarvitsen, ja miten liitän ne toisiinsa? Jos esimerkiksi haluan valaisimeen 10x lediä ja 3x 5mw laser-diodia, niin tarvitsenko vastuksia tai muita komponentteja ettei laitteeni kärähdä heti kun virrat kytkee päälle? Entä mihin järjestykseen nämä komponentit tulee asettaa keskenään?

  • Miten rakennan erilaisia mahdollisimman tasaista, hidasta pyörivää liikettä tuottavia laitteita? Nopeuden säätäminen kesken liikkeen olisi mainio lisä. Tiedän että moottoreita löytyy komponenttikaupoista, tässä kyseessä olisi enemmänkin pyörimisnopeuden säätäminen.

  • Miten rakennan valaisimia, jotka voivat käyttää verkkovirtaa päävirtalähteenä, mutta toimisivat myös pattereilla jos verkkovirtaa ei ole saatavilla? Entä olisiko mahdollista käyttää pattereita varavirtalähteenä, joka kytkeytyisi päälle jos verkkovirta jostain syystä katkeaa?

Arvostaisin suuresti, jos joku voisi auttaa minua alkuun näiden ongelmien kanssa. Osaan juottaa ja hankkia itse tarvittavat komponentit, mutta kaipaisin apua valaisinten virtapiirien suunnittelussa ja virtamäärien laskemisessa. Tavoitteena olisi oppia nämä perustaidot kuntoon parin kuukauden aikana, jotta pääsisin toteuttamaan projekteja itsenäisesti alusta loppuun vielä tämän vuoden aikana. Tarkennuksena vielä että en siis olisi koko ajan hihassa roikkumassa, vaan komponenttien tarpeen ja niiden keskenäisen järjestyksen selvittämisen jälkeen jatkaisin työskentelyä itsenäisesti.

Voisin tulla sovitusti joku tiistai avoimien ovien aikana rakentamaan hyvin yksinkertaisen prototyypin, jolla saisin vuosia kestäneen materiaalinhankintavaiheen vihdoinkin etenemään valmiiden valaisinten valmistamiseen.

Voin tarvittaessa korvata mentorointia jollakin tavalla. Ainakin hacklab saa tuloja kuukausijäsenyydestä oman avaimen kanssa, jonka aion hankkia heti kun uskon että saan asioita itsenäisestikin aikaan.

Ystävällisin terveisin

Jussi Salonen

Harmillisesti osui ajoitus: kevään aikana on pidetty elektroniikan alkeiskurssia joka on nyt juuri loppumassa. Viimeinen varsinainen istunto on ensi viikolla (25.4. 18:00). Siinä on tarkoitus puhua piirilevyjen suunnittelusta, eikä sillä tavalla nojaudu vahvasti edellisiin kertoihin, joten jos tuo aihe kiinnostaa, niin sinne voi tulla. Ei toki korvaa tähän mennessä pidettyjä istuntoja opetusmielessä.

Terve,
Tule ihmeessä käymään labilla mikä vaan tiistai. Paikalla on aina jäseniä jotka pystyvät auttamaan.
Luettelemasi tarpeet on selkeitä ja toteutettavissa suoraviivaisesti. Lyhyesti, olet oikeilla jäljillä ledien ja vastusten kanssa. Tosin mikäli teoksissasi on suuria määriä ledejä niin hieman kehittyneemmät ratkaisut tulevat ajankohtaisiksi. Niitäkin voidaan katsoa samalla.
Hitaisiin liikkeisiin saa kaupasta monenlaisia servoja joka on loota jossa vaihdemoottori sisällä. Tämmöisten vauhtia on helppo säätää Arduino-laudalla ja sille ladattavalla ohjelmalla joita löytyy ihan valmiina esimerkkeinä.
Verkkovirtajuttuihin pitää suhtautua varovasti, mutta nekin on tehtävissä kyllä kunhan huomioidaan turvallisuus. Labilla on useita jäseniä joilla on tarvittava osaaminen, allekirjoitanut yhtenä. Myös tuo vaihto varavoimaan on aivan suoraviivainen tehtävä ja vaatii lähinnä releen ja joitakin apukomponentteja halutusta toimintalogiikasta riippuen.
Siispä pistäydy ihmeessä paikalla niin katsellaan tarkemmin.

Kiitoksia vastauksista. Kävin pari viikkoa sitten paikan päällä Hacklabilla, ja totesin että tarvitsen vielä harjoitusta teoriapuolen ymmärtämisessä. Nyt on käyty kirjastossa ja lainattu useampi teos, joista ensimmäinen luettu. Seuraava askel on tehdä itsenäisesti tehtäväkirjojren kotiläksyjä ja laskentaharjoituksia. Tulen käymään taas joku tiistai kun saan peruslaskelmat haltuun, ja laitan lähiaikoina hakemuksen varsinaisjäsenyydestä hallitukselle.

Kaipaisin edelleen vinkkejä, tällä kertaa komponenttien hankintoihin. Olen tähän mennessä ostanut ledejä ja laser-diodeja bebekiltä ja nettikaupoista, jotka olen löytänyt pikeisesti googlaamalla. Kuulin jostain hiljattain, etteivät bebekin tuotteet ole aina laadukkaimmasta päästä, ja nettikaupoissakin olen mennyt sillä mistä olen sattunut löytämään halpoja osia pikaisella googletuksella. Haluaisin kuitenkin jatkossa luotettavia komponentteja, ja ottaisin mielelläni suosituksia (netti)kaupoista, joissa on hyvä hinta/laatu suhde.

Tarkoituksena olisi hankkia ainakin 5mw kynälasereita, ledejä, laser-diodeja, moottoreita, ja slip ringejä, joilla saisi tuotettua pyörivää liikettä ilman johtojen kiertymistä.

Kannattaa muuten huomata että tukesilla voi olla sanottavaa kun lasereita käytät. Edes 5 mW laserit ei ole vapaata riistaa käyttää tuosta vaan, jos teos tulee yleisön saataville.

Kiitos muistutuksesta. Olen aikanaan vuosia sitten selvitellyt tukesin sääntöjä ja rajoitteita, mutta lienee syytä kerrata näitäkin asioita.

Uskoisin että aluksi pärjään kunhan rakennan valaisimia, joissa sekä laser että valoa taittava lasi ovat esimerkiksi posliinikuvun tai muun lampun varjostimena toimivan vaikkapa kankaan sisällä.

Samalla kysyisin onko kukaan nähnyt labin tiloissa muovipussia, jossa on sisällä ledejä ja laser-diodeja? Olen hukannut kuvatunlaisen pussin sen jälkeen kun viimeksi kävin mittailemassa kynnysjännitteitä, ja arvelen että se on saattanut unohtua elektroniikkahuoneeseen.