CNC-peruskurssi, jatkuu ke 2.3. kello 18:00 labilla. Aiheena työkalujen mallintaminen Fusion 360:een

Voisin kyllä tulla. Mielenkiintoinen juttu olisi jonkin yksinkertaisen projektin saaminen oikeasti Lotalle asti. Ainakin oikeiden työkalujen mappaus ja sitten se varsinainen siirto koneelle ja työstöprosessi ovat vielä näkemättä.

Työkalujen ja pidikkeiden jne valinta onkin oma operaationsa jos tarvitsee tarkan simulaation. Esim siksi että 2mm tappijyrsimessä on 5mm fluten jälkeen olka ja loppuosa tapista on muistaakseni 6mm ja jos faktaa ei muista ottaa huomioon niin sitten lopputuloksena on ongelmia.

Pitäisi itseasiassa ihan oikeasti tehdä se Fusion360 työkalukirjasto läbin työkaluista tässä pian.

Lisäksi yhtä mallinnusprojektia pitäis edistää taas.

Jep juuri siksi tästä viimeisestä vaiheesta pitäisi saada vähän oppia, että päästäisiin “oikeisiin hommiin” käsiksi.

Enpä muuten sittenkään pääse tänään paikalle :frowning: Kremmenilläkin on menoa, @dist:istä en tiedä. Joten voi olla että tänäänkään ei ole CNC-ohjelmaa läbillä. Olen kyllä sitä mallia säätämässä ja teoriassa voisin heittää vaikka hangoutin pystyyn niin voidaan pitää virtuaalinen opintopiiri.

No katsellaan tuleeko ketään, meinaan mennä paikalle mutta puuhaan muuta jos ei CNC-väkeä näy.

Eli tulevana keskiviikkona @Depili kertoo ja näyttää työkalujen mallintamista työkalukirjastoon, samassa yhteydessä mm. harjoituksen vuoksi mallinnetaan kaikki läbin työkalut (lisäksi se aikaansaatu työkalukirjasto saadaan sitten jakoon ja CAM-puuhastelu Fusionin kanssa helpottuu, mastercamiin ne pitää mallintaa erikseen mutta sitä varten voi luntata kaikki mitat yms sitten Fusionista…)

Itse taidan valitettavasti olla edustustehtävissä tuolloin.

Työkalujen mallintamisen lisäksi tutustumme ensi keskiviikkona myös työkalujen kiinittämiseen työkalupitimiin

Suurin osa lotan työkaluista on nyt mallinnettu riittävällä tarkkuudella työstöratojen simuloinnin kannalta. En tosin ole vielä ehtinyt yhdistämään työkalukirjastojen exportteja tai lajittelmaan työkaluja, toivottavasti huomenna on aikaa.

Tässä vielä linkit vielä yhdistämättömiin mallinnettuihin työkaluihin:
https://depili.fi/hacklab/mika.json
https://depili.fi/hacklab/petteri.json
https://depili.fi/hacklab/depili.json

Työkaluista on mallintamatta vielä ainankin iso kruunu ja heikin 8mm bullnose.

Mergesin nämä yhdeksi, kts helsinkihacklab.json. Uudet työkalut ja muut parannukset voi laittaa pull-requesteina (voitokasta tuo että on JSONia nuo kirjastot, saa kivasti versiohallinnalla hoidettua).

Terve, mikä on meininki tänään? Ja ehkä voisi pohtia pidemmällekin, millaisia ajatuksia on aiheista, joita kannattaa yhteistuumin tutkailla.

Luulen että menee opintopiiriksi, vois mittailla viimeset työkalut ja tosiaan vähän pohdiskella että mitä sitten.

Edit: mulla on muuten ihan hyviä kokemuksia siitä Fusionin 3D CAMista noin lopputuloksen koodikoon suhteen kun vaan vähän viilaa asetuksia, voin näyttää siihen liittyviä juttuja.

No niin, tulipahan mitattua pitimet. Rupesin vaan illalla miettimään, että niiden ominaisuuksilla ei kyllä ole paljon merkitystä, jos työkaluja ei käytännössä aseteta aina kohtalaisen tarkasti samaan syvyyteen. Vaikka työkalun kärki kalibroidaan koneeseen, ilman asetussyvyyttä ei ole mitään tietoa siitä, millä korkeudella pitimen pää liikkuu. Ainakin hyvin pienillä työkaluilla syvien taskujen pohjilla jyrsittäessä tuolla alkaa olla ihan käytännön merkitystä.

Mika

16.3 ei ole CNC-kurssia, melkolailla kaikki jotka sitä vetäisivät ovat muualla. Tietty jos joku avaimellinen ilmoittautuu vapaaehtoiseksi opintopiirin vetäjäksi niin illan saa käyttää hyödyllisesti. Esim voisi matchailla työkaluja niihin mallinnettuihin pidikkeisiin ja esim löytyvistä irtoporasarjoista tehdä työkalut käyttäen sitä millistä poraistukkaa pitimenä (luulen että sen tuumaisen voisi melkein laittaa eläkkeelle ja hankkia ehkä lisää niitä millisiä…)

Tilanne lienee sama tänään 23.3?

Jooh, mitään järjestettyä opetusta ei tänäänkään ole. En tiedä sitten että onko Rambo läbillä koneistamassa lediketjun virtalähteille koteloita…

Neljä keskiviikkoa 5.4. ja siitä eteenpäin on nyt varattu englanninkieliselle alkeiskurssille.

Olin päivällä etätöissä ja kuuntelemassa kun Lotta jyystää, mutta illalla olin teatterissa. Peruskurssin jälkeen voin kertoilla mitä kaikkea tuli opittua kun teki vähän piensarjaa.

Niin itseasiassa tänäänhän ei vielä ole tuota peruskurssia, ei kyllä ole mitään varsinaista ohjelmaakaan mietittynä. Olen kyllä paikalla tekemässä tota ledinauha-projektia ja jos joku haluaa kuulla aiheesta Small scale mass-production with Lotta niin voin jotain kertoa ja mahdollisesti auttaa jos on jotain haasteita fusion360:n CAMin kanssa.