3D tulostinviikonloppu Helsingissä / Tammikuu 2018

Ohjelmassa on läbin uuden Prusa MK3:n kasaus ja hienotäätö. Minifactoryn tuplasuutin asetusten hienosäätö sekä muiden tulostinten triage ja mahdolliset toimenpiteet mikäli paikalla on riittävästi jengiä sitä tekemään.

Kaikki kiinnostuneet paikalle, tulostimen rakenteen ymmärtäminen auttaa merkittävästi paitsi ongelmien selvittelyssä niin myös paremman lopputuloksen saavuttamiseen ihan vaan tulostaessa. Ja kuten kaikki muutkin mekaaniset laitteet, tulostimet vaativat säännöllistä huoltoa, mitä useampi sen osaa tehdä sitä parempi.

Yksin prusan kasaa “kahdessa illassa”, en osaa sanoa miten hyvin operaatio rinnakkaistuu (se hienosäätäminen ei ainakaan) mutta varmuuden vuoksi varataan sekä lautantai että sunnuntai tälle puuhastelulle, aloitus joskus klo 12 ja lopetus esim seiskan-kasin maissa (tarkkaa puuhaa ei kannata tehdä väsyneenä).

Sitten pitäis enää v alita se viikonloppu, ruksi kaikki jotka sopii:

  • 6.-7. Tammikuuta
  • 13.-14. Tammikuuta
  • 20.-21. Tammikuuta

0 voters

To 4. Tammikuuta klo 18:00 mennessä eniten ääniä saanut vaihtoehto valitaan.

Woopdidoo, todnäk vesivahinkokuvioiden takia 6-7. on läbi vielä totaalikaaoksessa. Käyn tänään paikanpäällä katsomassa tilannetta.

Yritän ainakin paikalle, olipa viikonloppu mikä tahansa vaihtoehdoista. :smile:

Mikäli maalattavat lattiat ei ole enää märkiä tai muuten tallomiskiellossa niin kyllä me saadaan väliaikasesti pöytätilaa järkättyä itsellemme ihan riittävästi. Olohuone on just nyt “vähän täynnä” kun se toimii väistötilana ele- ja tarraleikkurihuoneille.

Eikun FUUUU!!! mä en ole laittanu Disobeytä mun kalenteriin (tai joku on syöny sen). 13. Tammikuuta ei siis käykään mulle.

Toki jos jokumuu :tm: kykenee hostaamaan lauantain niin voidaan yhä pitää toi. Ei se mitään rakettikirurgiaa ole se printterin kasaus ja siihen on hyvät ohjeet että ei tässä mua tarvita mun “suuri 3d-tulostinguru” -statuksen takia.

Tai sitten pidetään yksipäiväinen talkooviikonloppu kyseisenä sunnuntaina. Mulla on myös Disobey-este ja olisin kovasti miellellään mukana prusaa kasaamassa kun olen vähän lupautunut kaitsemaan tulostimia sikäli kun työkiireiltä ehdin. Muut tarjolla olevat vaihtoehdot ovat kovasti huonoja.

No miten olisi että aloitetaan sunnuntaina 14.1. ja jatketaan tarpeen mukaan 20.-21.1.?

No prkl, menipäs monimutkaiseksi yllättäen.

Mikäli joku avaimellinen ei ilmoittaudu tänne lauantai-isännäksi niin aloitetaan sitten vasta sunnuntaina 14. Tammikuuta (klo 12). Pitää vaan katsoa homma silleen että saadaan kaikki keskeneräinen siististi laatikoihin ja laatikot varastoon ennenkuin poistutaan paikalta.

Jatketaan sitten 20. päivä siitä mihin jäätiin.

Ollaan tänään @dist:in kanssa kasailtu meidän omia mk3:ia, fyysiseen rakentamiseen meni about 9h, kalibroinnit on vielä vaiheessa.

Kasailen joutessani vähän raporttia siitä mitä voi rakentaa rinnakkain yms. Mutta loppuvaiheessa kun koko härveiä kasataan ja kaapeleita vedellään siististi menee kyllä Määrissä aikaa ja se ei rinnakkaistu.

Kalibrointiin meni 3.5h.

Varsinaisen rungon, extruderin, x-carriagen ja y-bedin voi kasailla toisistaan riippumatta. Y-bedin kasaus tosin on kolmen laakerin kiinnitys että se ei kauaa vie ja sitten pitäiskin jo olla runko sitä vaille valmiina.

X-carriage on kanssa melko nopea kasattava, extruderissa menee hyvä hetki ja se pitää tehdä huolella oikeassa järjestyksessä oikein (erityisesti perus mutterit joita sinne menee 3d-printattuihin osiin sisään pitää laittaa huolella suoraan tai sitten puoli tuntia myöhemmin kun siihen mutteriin piti saada ruuvi kiinni tulee itku kun pääsee purkamaan hyvän matkaa takasinpäin korjatakseen asioita jos se olikin vinossa).

Toi teräksinen tulostusalusta ja magneettinen heatbedi on parasta ikinä :heart_eyes_cat: Luulen että jos en hanki vanhaan printteriin moisia (tää upgrade kitti pitäis olla sovellettavissa) niin jää sillä printtailut aika paljon vähemmälle tulevaisuudessa paitsi extra-korkeassa lämpötilassa tulostettaville materiaaleille. Toisaalta PINDAa varten tarttis uuden kontrollerinkin ja… Yhtäkkiä on mk3:n verran rahaa kulutettu ja lopputulos ei ole yhtä hyvä…

Tulostelin 3DBenchy:n printterin mukana shipatulta SD-kortila (mukana tulleella PLA:lla)

IMG_6050

Tuli varsin hyvä, täysresoluutioversio

Saatiin labin oma Prusa kasattua tänään, aikaa meni porukalla noin 7 tuntia miinus ruokatauko. Alussa rakentaminen rinnakkaistui aika mukavasti, loppupuolella hommia ei enää pystynyt jakamaan niin paljon. Teimme ensimmäiseksi koeprintiksi mukana tulleelta SD-kortilta löytyneen Prusan logon, printtaaminen kesti 19 minuuttia oletusasetuksilla.

prusa

Ryhdyn dokumentoimaan tulostimen käyttöä, huoltoa yms. wikiin sen verran mitä osaan.

Tulostimen viereen on nyt viritetty Raspberry Pi pyörittämään OctoPrintiä ja Slic3ria tulostimelle sopivilla profiileilla. Ohjeet tulostimen käyttöön löytyvät wikistä: http://wiki.helsinki.hacklab.fi/Prusa