Codebender vai Arduino IDE

Vantaan koululaitos siirtyy (miltei) kokonaan käyttämään Chromebookkia ja tabletteja. Aloittelen peruskoululaisten kanssa Arduino-kokeiluja ja autorobotin kauko-ohjausta pikapuoliiin. Onko kellään kokemusta selaimessa toimivasta ohjelmasta Codebender. Puutteita, rajoitteita verrattuna IDE:en.

Itse olen käytellyt Codebenderiä ja oisinkohan tehnyt sillä parikymmentä ohjelmaa Arduinoon. Sen etuja Arduino ideen on se, että Codebender näyttää millä rivillä koodissa oleva vika on, jolloin aloittelijan on helpompi huomata virheensä. Nykyään sama ominaisuus taitaa olla myös Arduino idessä. En kuitenkaan ole varma tästä. Codebenderissä on mukana myös satoja eri kirjastoja ja niiden käyttöön ottoon ei tarvitse tehdä mitään erityisiä latauskikkoja. Riittää, että ilmoittaa mitä kirjastoja käyttää. Ulkoasu on Codebenderissä ehkä mielyttävämpi omaan silmään. Codebenderissä ohjelmat myös tallentuvat pilveen, joten niitä on helpompi esim. kotona jatkaa. Codebender vaatii kuiten nettiyhteyden ja kovan tason koodaajille sillä oli joitakin rajoitteita, mutta en äkkiseltään muista mitä. Itse kyllä ottaisin Codebenderin opetuskäyttöön mieluummin kuin Arduino iden.

T. Jarmo Takalo

Kiitokset näistä kokemuksista. Koulutyössä Codebender saattaa toimia paremmin ja siihen suuntaan nyt pyrin. Hankaluuksia kuitenkin riittää. Käytän kiinalaisia arduja ja niissä näyttää olevan piiri ch304. Chrome ei löydä tätä eli portti ei tule näkyviin. Pitäisi lukemani mukaan käyttää chromiumin beta-versiota, mikä tarjoaa tukea tälle piirille. Ja sekin toimii vain itse chromebookissa. Oletko törmännyt tähän ongelmaan ja miten olet ratkaissut.

Myöhässä tulee tämä vastaus, mutta tuohon kysymykseen en osaa vastata. Kannattaa kokeilla myös Firefoxia.

Ongelma ratkesi viikko sitten kun google päivitti chromiumin. Nyt uusi versio tunnistaa myös piirin ch304. Kiitokset vastauksesta.