Tervehdys,
Tuttuni kyseli minulta tänään, että osaisinko auttaa HackLab idean eteenpäinviemisessä ja kun olin taustalla avustamassa mm. kontaktien luomisessa ja arvioimassa mikä toimii ja mikä ei tuossa Open Data Kuopio ryhmässä ja Open Data päivän järkkäilyissä, niin ajattelin tässä omien kiireiden lomassa jotain tähän avittaa.
Pistin tuossa jo tutulleni pitkän listan vinkkejä. Kyse kun on pysyvästä tilasta, niin asia ei ehkä kaupunkia suoraan kiinnosta, mutta ehkä siellä joitain välillisesti. Tilojen pitäisi olla varmaan kohtuullisen hyvin ilmastoituja ja ei kovin kalliita. Jos ois joku teollisuushallin tapaisempi niin varmaan ilmastointi ja toisaalta myös elektroniikkarakentelutilat onnistuisivat.
Yksi mikä tuli mieleen on yliopiston takana löytyvät tilat, mutta niissä voi olla ainakin osittain ongelmana tilan ilmastointi eli Kanala, Kukkola, jne. Toisaalta miten yliopisto voi vuokrata tiloja osittain tai jopa kokonaan ulkopuolisille eli jotka eivät ole edes opiskelijoita.
Kuopion yrityspalveluiden kautta kannattaisi miettiä yritystahoja, koska siellä on selkeät luokitukset mm. sähkö- ja elektroniikkapuolen yrityksille. Samalla varmaan oppilaitoksilla yläasteesta, lukioon, ammattikouluun ja ammattikorkeaan ja yliopistoon voisi olla joku intressi jollain tavalla ehkä tukea ja avittaa sopivalla tavalla tämmöistä ideaa. Pitää vain löytää sopiva henkilö ja osata oikealla tavalla asia esittää ja toisaalta miettiä mikä voisi olla se avustamistapa.
Yksi porukka joka etsii myös tiloja on pyöräilyihmiset jotka haluaisivat huoltaa, korjata ja ehkä rakentaakin pyöriänsä jossain tilassa. Itse luulisin, että mitä isompi tila niin suhteessa tilavuokra pienenee, mutta sitten käyttäjäpohja pitää olla melko laaja.
Itse olen 43v ja rakentanut elektroniikkaa teininä ja tehnyt monenlaista hommaa sekä työ että harrastuspuolella. Harrastuksen kautta tunnen myös hyvin sekä yliopiston että kaupungin porukkaa. Minä voisin jutella aiheesta parin ihmisen kanssa joiden kanssa voi yleensä melko vapaasti ideoita ja ehkä siitä voisi jotain syntyä aluksi vähän helpommalla.
Yksi taho mitä kannattaisi miettiä on Mylly joka toki on nyt siirtymässä uusiin tiloihin, mutta sekä taiteilijoilla että niillä monilla yrityksillä jotka siinä porukassa on ollut mukana voisi olla jotain intoa myös tämmöiseen ja siitä saisi synergiaa sekä tilojen että muun ideoinnin puolesta. Sitten pitää vain muistaa, että kaikesta taiteesta ei tarvitse pitää, mutta sitä ei tarvitse myöskään sanoa ääneen.