Hakkerileiri 2023

Olen kuullut huhuja että monet ihmiset Hacklab-, Skrolli-, sekä muista yhteisöistä ovat kiinnostuneita järjestämään Suomeen hakkerileirin. Minuakin kiinnostaa osallistua tällaisen järjestämiseen, ja haluaisin koota kiinnostuneita ihmisiä ja suunnitelmia yhteen paikkaan jotta tällainen tapahtuma saisi mahdollisuuden toteutua.

Mitä seuraavaksi?

Voisi olla paikallaan. Varsinkin kun radioamatöörien leirin 2023 uhkana on laaja boikotti, niin ei kannata varmaan sinne mennä mukaan ja sotkeutua heidän kiistoihinsa.

Järjestetään vaan oma ja kutsutaan sopivia yhteistyökumppaneita mukaan. Ja varmasti voidaan ottaa mukaan myös radioamatööriaktiivejakin messiin, jos haluavat tulla.

Millä tavalla kannattaisi vetää käyntiin tällaisen suunnittelu, pitäisikö pitää joku suunnittelumiitti/kokous vai? Voisi ottaa jonkun illan jollain hacklabilla (sekä etänä etäilijöille) johon kaikki alustavasti halukkaat pääsevät mukaan.

No olisi leirille ainakin hyvä paikka minulla tiedossa. Halvat ja hyvät paikat on vähissä. Voisiko asiasta tehdä email-listan? Minun osoite on jukka.juslin (ät) haaga-helia.fi

Voisi olla ihan hyvä tapa aloittaa niin että pitää jonkun etämiitin. Tää foorumi ei kuitenkaan löydä kaikkia ihmisiä.

Paikka on iso kysymys mutta paljon vaikuttaa tietty myös tilantarve, eli jos ei lähde tavoittelemaankaan aluksi valtavaa tapahtumaa niin vaihtoehtoja on enemmän. Eihän se haittaa jos menee täyteen.

Joo. Pidetään etäkokous pian aloitukseksi. En ole itse koskaan käyttänyt meililistaa tapahtuman järjestämiseen, mutta suosisin että käytetään vaikka tätä Discoursea ja mahd. pikaviestintä keskusteluun, ja pystytetään myöhemmin joku pieni wiki tai kirjoitusalustan tyyppinen dokumentti kun aletaan kirjoittamaan yksityiskohtia muistiin.

Päivämääräksi ehdottaisin tässä joulukuun aikana vaikka lauantaina 17.12. (kellonaika miten ihmisille sopii), kertokaa jos ehdotus on tosi huono ja jos on parempia ideoita. Tämä foorumi tietty ei tavoita kaikkia ihmisiä, niin kutsun myös muualla ihmisiä mukaan.

Ehdotan 17.12 klo 16.

Mitäs tälläisen paikalle on käytännössä vaatimuksia, sähköä ja vettä pitäis varmaan löytyä mut kuinka paljon muita palveluita tarvitaan? Eli siis onko haussa paikka jossa on majoitustiloja ja ravitsemuspalveluita tarjolla, vai enempi “tässä on hehtaarin metsä/peltotontti, jossa nurkalla on iso töpseli ja vesihana”

Paikka missä saadaan omat teltat pystyyn, ja johon saadaan sähköt ja vedet jostain. Voihan sellaistakin miettiä että alueella olisi jotain mökkejä, mutta niillä hakkerileireillä joissa olen itse ollut niin ei ole juuri käytetty mitään kiinteitä rakennuksia, telttoja vaan.

Naamat-festivaalilta tuttu Tuomiston tila Muuramessa voisi olla yksi vaihtoehto. Siellä on peltoa ja sähköä saatavilla ja vesipisteitä pystyy järjestämään.

Voisi itse asiassa olla Naamoja edeltävä tai seuraava viikko, niin osan infrasta voisi ehkä jopa jättää paikoilleen. Siitä tietysti pitää sopia järjestäjien kanssa, mutta itsellä on kontakteja sinne päin. Se tapahtuma on ensi vuonna 28.-30.7.2023 eli esimerkiksi sitä edeltävällä viikolla.

1 Like

Yleiseksi tiedoksi: CCC | No Congress 2022: Looking forward to decentralized alternatives and Camp 2023 kertoo että CCCamp 2023 tulee olemaan 15.-19.8.2023, eli tiedetään sitten mille viikolle ei voida laittaa meidän tapahtumaa.

Palvelutarvehan riippuu ihan siitä missä ja miten pitkä leiri. Mitä pidempi sen enempi tarvitaan asioita.

Ihan perus vesi ja wc-huolto, sähköä ja netti? Joku kauppa jossain järkevän matkan päässä. Jonkunlainen ensiapupiste jos isompi kokoontuminen, jne…

Omia ajatuksia fasiliteeteistä:

  • vesi: Ehdottomasti saatavilla lähistöltä (100m päästä leiristä tms.).
  • sähkö: Ekologisinta ja käytännöllisintä olla sähköverkon ulottuvilla.
  • wc/käymälät: Vesivessat eivät välttämättömiä mutta käsienpesumahdollisuus + kuivakäymälä käy itselle.
  • kauppa: Ei mielestäni tärkeää olla lähellä, tarvittavat asiat mukaan ja autolla / polkupyörällä voi liikkua jos kaikkea ei tuo mukana.
  • jätehuolto: Jonnekin leirikeskukseen lajittelupiste, muuten kaikki huolehtivat lähiympäristönsä siisteydestä itse.
  • verkko: Järjestynee radiolinkityksellä, jos kuitua ei ole saatavilla.

Sähköä ei välttämättä tarvitse joka telttaan, mutta työmaakeskuksia leirin eri puolille, josta voi sähköistää asioita. Sähkön tarpeen voi kartoittaa ilmoittautumisvaiheessa ja niputtaa sähköä tarvitsevat samalle reunalle leiriä.

Verkon osalta kannattaa olla leirikuuluvuutta eli ulkotukiasemia ympäri leiriä, niin läheiset mobiilitukarit eivät mene tukkoon, jos ollaan ihan maaseudulla. Eiköhän tähän löydy osaamista, voin vaikka itse ottaa vastuulle tämän.

Kiinnostunut ja mukana.
Tuo 17.12. päivänä käy hyvin, mutta iltapäivästä 14-> täytyy olla muissa harrastushommissa.

Jos lähdetään järjestämään leiriä prototyyppinä, niin vesi, wc (vähintään kuivakäymälä) ja ruoanlaittomahdollisuus olisi ykkösjuttuja. Jos lähistöltä löytyy senverran sähköä että kerran pari päivässä voi laitteita ladata, niin päästään jo pitkälle.
Jos sähkö/nettiyhteys on hankalat, niin off-the-grid toimii myös, pidetään käpylehmätyöpajoja :wink:

Optimaalinen paikka tämmöiselle olisi varmaan joku leirintäalue/leirikeskus tms. jossa perusinfraa on jo valmiina. Ja pakkohan ei ole olla teltassa jos leirikeskus tms. rakennettu tila löytyy.

Tää ois varmana yks kovasti potentiaalinen paikkavaihtoehto: Evon leirialue - Luontoon.fi

Sähköä on triviaalisti saatavilla, vettä kaivossa ja todistetusti jotain kuituakin tontille tulee, isommilla partioleireillä ollut käytössä

Sinänsä radioamatöörileiriä pidän suht hyvänä ja kevyenä alustana saada porukkaa kasaan. Tai en oikeastaan itse leiriä vaan Z kylää joka on jo valmiiksi teekkari painotteisuutensa vuoksi hengeltään sopiva ja vetää riittävän omaa linjaa. Toki tuo tulevan kesän leiri on hankalasti viikko ennen CCC:tä, joten oma ongelmansa siinä koska tuohon aikaan omat kamat on jo matkalla saksaan. Joskin olishan se ihan oma näpäytyksensä järjestävälle kerholle jos Z olisi isompi kuin itse muu leiri :wink: Mutta eipä se omakaan huono olis.
Suosisin vahvasti ajatusta että ensimmäisillä kerroilla on paikka josta löytyy suihku ja wc fasiliteetit kiinteänä. Sähkö juttuihin ehdotan oh1hih:n mukaan houkuttelua. Verkkoon löytyy piireistä myös rynnäkkökuitua jonkinmoisia määriä ja jos kilsan alueelta löytyy jakamo, niin todennäköisesti myös reitit saada sinne kunnollinen yhteys.

Minulle ehdotettiin myös hiljattain että EventInfralta kannattaa kysyä verkkoasioista. Kyseinen taho rakensi tietoverkon mm. menneillä MCH- ja CCC-leireillä sekä Disobeyssä ja muissa tapahtumissa.

Meillä on kuitenkin suomessa todella toimiva lani scene ja niissä hyvää porukkaa tekemään niin verkkoja kuin sähköjäkin. Kalustoakin löytyy tuhansien koneiden verkkoon. Sikäli hiukan ihmetyttää miksi disobey on lähtenyt tuossa merta edemmäs kalaan, mutta kaitpa sille joku vähintään yhtä hyvä peruste on siinä missä sillekkin kuin päin vittuja hoitivat lipunmyynnin viestinnän. Mielellään tässä näkisi sitä, että pyritään kokoamaan paikallisia yhteisöjen innokkaita tekijöitä yhteen. Toki jos ei löydy, niin sitten rahalla saa, mutta lähtökohtaisesti ensin kyllä mielellään katsois kortit joka samalla kehittää skeneä.

Eventinfrakin on siis erään hackerspacen alainen toiminta joka toimii lahjoituksilla, eikä kaupallista tominitaa. Mutta uskon kyllä myös että itse osataan rakentaa verkko.

Z-kylä on edelleen ihan hyvä vaihtoehto riippuen siitä että onko se virallisen leirialueen sisä- vai ulkopuolella. Ulkopuoli on OK, silloin itse radioamatöörileirille ei ole pakko ostaa lippuja, jos ei itse muuten ole kiinnostunut vierailemaan siellä. OH1HIH on kyllä väkevä infrakumppani. :slight_smile:

Mutta samaa mieltä että omakin hyvä idea, selvitellään eri vaihtoehtoja. Leirintäalue olisi helppo kun resursseja ei menisi “tylsään infraan” kuten veteen, jätehuoltoon ja ihmisten kuljettamiseen paikalle.