Pahoittelut omalta osaltani, ollut turhankin monta rautaa tulessa tässä samalla.
Mutta meikäläisen ongelma on nyt se että aika ei tahdo riittää moneen asiaan. En toki halua elektroniikka kurssia kuopata, mutta alla vähän ajatuksen tynkää mitä olen miettinyt sen toteuttamisesta:
Laitan tähän alle mitä laitoin jo tuonne slakkiin #elektroniikka kanavalle:
Ai niin, tämä asia josta piti laitella tänne juttua.
Taisin luvata keväällä vai kesääkö se oli että voisin vetää elektroniikan perusteista jotain kurssia. No nyt minulla tahtoo aika loppua kesken, mutta en halua perua koko asiaa.
Joten mites jos siirrettäisiin homma nettiin? Voisin ihan hyvin vaikka youtubessa streamata, arkistoituvat samalla niille jotka ei juuri silloin pääse paikalle kun olen livenä.
Samalla ei tarvitsisi rajoittaa osallistuja määrää ja jos ihmisiä on vähän ei haittaa. Minulle tuossa säästyisi aikaa reilusti, menee matkohin täältä Keravalta kolmisen tuntia läbillä käydessä, ja nyt kun minullakin työllistymiseen tähtäävä koulutus alkaa niin menisi kursin aloittaminen myöhäiseksi.
Kysymyksiä tietysti saa ja voi esittää, youtuben chatissä tai sähköpostilla, voidaan käydä tuo läpi joko ensimmäisellä kerralla tai ensiviikolla lyhyesti.
Striimi päiviksi 27.10, 3.11, 10.11 ja varalla 17.11. Saadaan kasaan ennen joulukuuta, kun ihmisillä on muutakin tekemistä kuin kuunnella minun jaarituksia.
Testaan striimiä 20.10, katson että mikrofoonit toimii, kamerat on ok, pitää näytellä sekä tietokoneen ruutua että ihan elektroniikka nurkkaa.
Nyt kun mennään vähän toisenlaisella kuin luokkahuone järjestelyllä niin pitää vähän minunkin sopeuttaa asioita siihen.
Ja tosiaan mitään kovin monimutkaista en aio heittää esille. Jos jotain lasken, se menee ihan peruslaskimella, jne…
Alla vähän asialistaa joskos ihmisille löytyisi mielenkiintoista asiaa:
- Miten minut saa kiinni jos on kysyttävää kurssiin tai sen aiheisiin liittyen
- Peruskäsitteitä: Jännite, Virta, Vastus, Teho, näiden kolmio kaavat
- Yleismittari – Elektroniikan multitool
- Säädettävän teholähteen yleisiä ominaisuuksia
- Maksimiteho
- Jänniteregulointi
- Virtarajoitus
- Lyhyesti paristoista juttua
- Komponenttien yleiset ominaisuudet
- Häviötehon kesto
- Maksimi käyttöjännite
- Passiivia peruskomponetteja:
- Johdin ja sen salaisuudet
- Vastus
- Kondensaattori
- Kela
- Puolijohteita:
- Diodi
- Led diodin erikoistapauksena
- Zener diodi
- Optoerotin
- Perinteinen BJT tranisstori
- Uudemmat Fet transistorit
- Pari yleistä puolijohde piiriä:
- Jännite regulaattori
- Operaatiovahvistin
- Klassinen ajastuspiiri NE555
- Esimerkki logiikka piiristä 74HC…
- Esimerkki monimutkaisesta mikropiiristä Atmel/Mikrochip/STM32 mikrokontrolleri, tms…
- Komponentin datalehden lukemisesta