Kurssitusta syksylle

Nyt kun asiat alkaa Koronan jäljiltä vähän normalisoitumaan ja labin remontitkin alkaa olemaan loppusuoralla. Olen alkanut miettiä jos syksyllä aktivoituisin itsekin ja vetäisin yhden tai kaksi kurssia ihmisille.

Tarjolle voisi tulla Arduinon perusteita, jota vedin parisen vuotta sitten verkossa, youtubessa taitavat olla vieläkin. Tai elektroniikan perusteita. Toki ideoita olisi muitakin, mutta pitää kypsytellä ja karsia, jotta voi kurssitus kehityksen keskittää sitten niihin mitä aikoo pitää. Aiheitakin saa ehdotella myös, jos sattuisin asiasta jotain tietämään sen verran että voisin opettaa muita.

Slakistakin minut löytää jos mieluummin haluaa siellä laitella viestiä, nimimerkille lapm.

Tämä näin alustavasti, jos jotakuta kiinnostaa. Yhden kurssin vedän melko varmasti ja toisen jos kiinnostusta riittää.

Jurva-Markus Vehasmaa

Elektroniikan alkeiskurssia on kuulemma kyselty, joten sillä varmasti olisi taas kysyntää. Viimeksi vedin sellaisen keväällä 2019, yhdessä Kremmenin ja muutaman muun labilaisen kanssa.

Kaikki Hacklabilla pidetyt elektroniikan alkeiskurssit ovat perustuneet yli 10 v sitten syntyneeseen Epäteoreettisen Elektroniikan perusteet (EEP) pohjaan, jota on aina tarpeen mukaan säädetty. Olisi oikein tervetullutta, jos joku pitäisi kurssin joltain muulta pohjalta.

Tässä vertailuksi kevään 2019 materiaalit: GitHub - JKN0/EEP-materiaalit-kevat-2019: EEP-kurssin materiaalit, kevät 2019

Kurssissa oli 8 istuntoa, kerran viikossa 3 tuntia. Jokaisessa istunnossa sekä teoriaa että leipälaudan kanssa rakentelua.

  1. Perusasiat: jännite, virta, Ohmin laki ym.
  2. Kondensaattorit
  3. Kelat ja diodit/ledit
  4. Transistorit ja FETit
  5. Transistorien labrailu jatkuu
  6. Operaatiovahvistimet
    7 & 8. Yksinkertaisen laitteen rakentaminen piirilevylle

Nuo nyt ovat sen mukaiset, miten minun näkemykseni mukaan elektronikan alkeet kannattaa opettaa, mutta muita yhtä hyviä tapoja on varmaan miljoona. Älä katso noita vanhoja liikaa, vaan keksi oma lähestymistapa.

No niin juhannus meni, helteet jäi… :grinning:

Oman materiaalin tekeminen ei ole huono idea, tulee omannäköistä jälkeä ja ainakin sitten tuntee materiaalin hyvin.

Ja alkaa tässä näyttää että tuo elektroniikan perusteet on se mihin alan keskittymään tällä erää.

Täytyy aloitella materiaalin tekemistä ja katsoa mitä saa aikaan.

Ootkos ajatellut jo kurssin pitoiltaa? Kiinnostusta ainakin löytyy kunhan ei ole keskiviikko.

Ei vielä ole pitoiltaa mietitty, se ehtii selvitä sitten kun perusmateriaali on kunnolla kasassa ja alkaa oikeasti olemaan tilanne se että on aika miettiä minä iltana sitä tulee vedettyä. Laitetaan korvan taakse että mielellään ei keskiviikkona.

En nyt tohdi hirveesti patistella, mut kiinnostais kovasti oikeastaan mikä maker-kurssi tahansa kunhan ei olis keskiviikkona… :slight_smile:

Pahoittelut omalta osaltani, ollut turhankin monta rautaa tulessa tässä samalla.

Mutta meikäläisen ongelma on nyt se että aika ei tahdo riittää moneen asiaan. En toki halua elektroniikka kurssia kuopata, mutta alla vähän ajatuksen tynkää mitä olen miettinyt sen toteuttamisesta:

Laitan tähän alle mitä laitoin jo tuonne slakkiin #elektroniikka kanavalle:

Ai niin, tämä asia josta piti laitella tänne juttua.
Taisin luvata keväällä vai kesääkö se oli että voisin vetää elektroniikan perusteista jotain kurssia. No nyt minulla tahtoo aika loppua kesken, mutta en halua perua koko asiaa.

Joten mites jos siirrettäisiin homma nettiin? Voisin ihan hyvin vaikka youtubessa streamata, arkistoituvat samalla niille jotka ei juuri silloin pääse paikalle kun olen livenä.
Samalla ei tarvitsisi rajoittaa osallistuja määrää ja jos ihmisiä on vähän ei haittaa. Minulle tuossa säästyisi aikaa reilusti, menee matkohin täältä Keravalta kolmisen tuntia läbillä käydessä, ja nyt kun minullakin työllistymiseen tähtäävä koulutus alkaa niin menisi kursin aloittaminen myöhäiseksi.

Kysymyksiä tietysti saa ja voi esittää, youtuben chatissä tai sähköpostilla, voidaan käydä tuo läpi joko ensimmäisellä kerralla tai ensiviikolla lyhyesti.

Striimi päiviksi 27.10, 3.11, 10.11 ja varalla 17.11. Saadaan kasaan ennen joulukuuta, kun ihmisillä on muutakin tekemistä kuin kuunnella minun jaarituksia. :wink:

Testaan striimiä 20.10, katson että mikrofoonit toimii, kamerat on ok, pitää näytellä sekä tietokoneen ruutua että ihan elektroniikka nurkkaa.

Nyt kun mennään vähän toisenlaisella kuin luokkahuone järjestelyllä niin pitää vähän minunkin sopeuttaa asioita siihen.

Ja tosiaan mitään kovin monimutkaista en aio heittää esille. Jos jotain lasken, se menee ihan peruslaskimella, jne…

Alla vähän asialistaa joskos ihmisille löytyisi mielenkiintoista asiaa:

  • Miten minut saa kiinni jos on kysyttävää kurssiin tai sen aiheisiin liittyen
  • Peruskäsitteitä: Jännite, Virta, Vastus, Teho, näiden kolmio kaavat
  • Yleismittari – Elektroniikan multitool
  • Säädettävän teholähteen yleisiä ominaisuuksia
    • Maksimiteho
    • Jänniteregulointi
    • Virtarajoitus
  • Lyhyesti paristoista juttua
  • Komponenttien yleiset ominaisuudet
    • Häviötehon kesto
    • Maksimi käyttöjännite
  • Passiivia peruskomponetteja:
    • Johdin ja sen salaisuudet
    • Vastus
    • Kondensaattori
    • Kela
  • Puolijohteita:
    • Diodi
    • Led diodin erikoistapauksena
    • Zener diodi
    • Optoerotin
  • Perinteinen BJT tranisstori
  • Uudemmat Fet transistorit
  • Pari yleistä puolijohde piiriä:
    • Jännite regulaattori
    • Operaatiovahvistin
    • Klassinen ajastuspiiri NE555
    • Esimerkki logiikka piiristä 74HC…
    • Esimerkki monimutkaisesta mikropiiristä Atmel/Mikrochip/STM32 mikrokontrolleri, tms…
  • Komponentin datalehden lukemisesta

Huihaihei!
Huomaan tän vasta nyt…
Onks tässä välissä tapahtunut jotain ja jos, niin missä eli millä kannavalla josta tallenteita voisi katella?
-make3D-

Löytyy ihan minun youtubesta. Et ole vielä missannut mitään tuiki tärkeää, mitä et ehtisi seuraamaan. Ensi kerralla mennään enempi sitten vähän esimerkkeihin ja katsotaan jos ehditään transistorit aloittamaan myös.

https://www.youtube.com/channel/UChGUMbgvYX8AOWC4Zju_zTA

Minua kiinnostaisi SPICE:n tai vastaavan käyttö kun luodaan digitaalisia malleja analogielektroniikasta. Kustannussyistä moni piiri tehdään kuitenkin digitaalisesti.

Onnistuisiko?

Myös elektroniikan perusteet vaaditulla tasolla. Eli esim. erilaisten osien yleiset mallit. Mieluiten non-LTI järjestelmiä.