Mainostusideoita

Hei,

Mikä on paras tapa yrittää markkinoida paikallista hacklabia/hacklab-aatetta potentiaalisesti kiinnostuneille ihmisille? Hyviä ideoita otetaan vastaan.

Lähtökohtana se ettei henkilöresursseja ole liiemmälti käytettäväksi ja mainostusbudjetti on erittäin pieni. Ainakin Oulussa luulisi olevan asiasta kiinnostuneita enemmän kuin mitä olemme tavoittaneet, mutta toiminnan tunnettuus on vielä kovin huonoa.

Avointen kurssien järjestämisellä päässee paikallislehteen ainakin jollain tasolla, se tietysti ottaa niitä henkilöresursseja mutta kyllä sitä yhden Arduino-kurssin jaksaa järjestää. Tässä tosin olis apua että olis joskus ollu kuunteluoppilaana jonkun muun läbin jollain kurssilla.

Jos kurssi tuntuu raskaalta järjestettävältä niin voi ajatella myös jotain workshoppia tms mutta se voi olla vaikeampi mainostaa (“Ostitko Arduinon mutta et ole päässyt alkuun ? Arduino-klinikka paikassa X aikaan Y, hakkerimme auttavat!”)

Joku taideprojekti kanssa ehkä olis hyvää mainosta jos saa innostettua paikallistoimittajan tekemään juttua.

Ja sitten vaan perinteisesti flyereitä kirjastojen, kauppojen jne ilmoitustauluille (ei se kovin montaa iltaa ihmisiltä ota).

Tarroja ainakin oli kiva tehdä ja jakaa. Parilla sadalla taidettiin tehdä tuhannen kappaletta ja tietääkseni yksi tyyppi sai tietää hacklabista niiden kautta. Tarroja kuitenkin näkyy aika usein täällä turussa, jotenka ei ne ihan hukkaan ole menneet.

Itse lähtisin jakamaan mainosflyereitä kouluilla ruokailu aikaan ja jos mahdollista jättäisi niitä ruokapöydille ihmeteltäväksi. Oli tuossa tiistaina taas jännä hetki kun mroomin tytöt tulivat jakamaan omaa hiustenleikkuu mainostaan kun istuttiin kahvilla. Jättivät joka pöytään viitisen mainosta.

Sen jälkeen siirtyisin noihin kirjastojen ja kauppojen ilmoitustauluille. Mitä olen itse tuota ilmoitustaulu toimintaa seurannut on ollut yllättävän vaikea mainostaa, koska ei ole varsinaista kohde yleisöä. Toisin kuin esimerkiksi AMK:ssa jossa suurin osa opiskelijoista on hyvin todennäköisesti kiinnostunut tälläisesta toiminnasta.

Sosiaalisessa mediassa kuten Facebookissa on hyvä pyytää ystäviä jakamaan mainosviestiä eteenpäin vaikka moni ystävä saattaakin tuosta mainostamisesta hermostua. Facebookista löytyy myös ryhmiä jotka keskittyvät tiettyyn asiaan. Esimerkiksi täällä Porissa on Facebook ryhmä “Porin nörttiyhteisö” josta ehkä löytyy muutaman kiinnostunut ihminen vaikka siellä keskittyvätkin enemmän pelaamiseen ja animeen.

Tietenkin on sitten standien pitäminen tapahtumissa joista saattaa löytää kohdeyleisöä joka on kiinnostunut hacklab toiminnasta.

Ilmaisilla kursseilla tietenkin saa kiinnostuneita ihmisiä tulemaan paikalle, mutta näitä kursseja tarvii saada mainostettua jotakin kautta, että löytää kursseista kiinnostuneet ihmiset. Kursseille osallistuvat ovat sitten tietenkin hyvää kohde yleisöä liittymään hacklabiin jäseniksi.

En nyt varsinaisesti tiedä, onko koulujen ruokalassa lappujen levittely ihan ok kaikkien tiukkapipojen mielestä?

Näin Sähkö-n00bina mua kiinnosti alunperin Hacklabissa alunperin se, että voisin ehkä tehdä asioita itse ja rakennella outoja asioita. Kaksi vuotta myöhemmin, en ole vieläkään täysin varma mitä ihmettä olen tekemässä, mutta enpä ole vielä toteuttanut uhkaustani erosta.

Itseni kaltaisia (En nyt sitten tiedä, halutaanko mun kaltaisia. :smiley: ) nörttejä saisi siis kaapattua sillä, että järjestäisi täsmäiskuja, esimerkiksi Wärk-Festeiillä, pienoismallimessuilla ja jopa niinkin mauttomassa mestassa kuin omakotiltalomessuilla (jotka siis ovat just nyt).

Täsmäiskut olisivat sellaisia, jossa suunnitellaan jokin helposti toteutettava värkki, kootaan pari komponenttisettiä pakastelaatikkoihin ja mennään esittelemään, kuinka hemmetin helppoa on tehdä arduino ovikello ja kuinka siihen saa radioaalloilla toimivan “ringuttimen” jotta voi sienimettällä ollessaankin kuulla, että joku on ovella. Tässä pakastelaatikossa ei olisi sitten kuitenkaan muuta kuin piirikaavio ja linkki nettiin Hacklabin “Nettijatkot” sivulle, jossa on kyseisen projektin täsmällisempi ohjeistus.

Tietty, tämä vaatii puurtamista ja aina jonkin kivan härpäimen kehittämistä, mutta kaikki mainostaminen vaatii aina jonkin verran työtä. Itse olisin valmis vaikka olemaan se tylsin kynä penaalissa, joka auttaa tekemään ohjeista selkeitä ja helposti ymmärrettäviä + voisin lähtee ständeille kertomaan, kuinka kaltaiseni n00bikin voisi olla mukana toiminnassa, vaikka ei tajua puoliakaan labin keskusteluista yleensä…