Multikopterirakentamiskurssi, kiinnostuksen kartoitusta

Hei,

Olen miettinyt,että voisin mahdollisesti pitää Helsingin Hacklabilla keväällä kurssin, jossa osallistujat rakentaisivat alusta alkaen itselleen multikopterin. Haluaisin hieman kartoittaa ihmisten kiinnostusta tällaiseen, ennen kuin alan käyttää aikaani kurssin sisällön suunnitteluun. Eli jos olet kiinnostunut, lukaise alustavat ajatukseni kurssista tästä alta ja vastaa tähän threadiin.

  • Kurssille osallistujilla olisi hyvä olla perustaidot kolvaamisesta ja mielellään jonkinlaista yleistä rakentelukokemusta, jotta voidaan keskittyä itse kopteriin.
  • Kurssi itsessään ei maksaisi mitään, mutta osat pitäisi ostaa itse. Osien hinnaksi tulisi todennäköisesti noin 200-300euroa. Kopterin kokonaishintaa voidaan säätää sen mukaan mitä osallistujat olisivat valmiita maksamaan osista. Suunnittelen osallistujien toiveiden perusteella jonkun pohjasetin jota voi sitten vähän muokkailla jokaisen toiveiden mukaan.

Kiinnostaa, rakentelukokemusta on, teoriassa myös lennättämisestä (tosin “normaalilla” kopterilla) mutta en koskaan ollut hyvä ja nyt en ole harjoitellut edes simulaattorilla varmaan vuoteen (muut kiireet on ajaneet tontitetun kopterin rebuildin yli).

Radio (itseasiassa kaksikin) löytyy omasta takaa, pari-kolmesataa itse kopterin osista kuullostaa ihan kohtuulliselta.

Alustavasti jonkin verran kiinnostaa, mutten vielä tiedä miten gradu ja työkiireiltä myöhemmin keväällä ehdin. Toisaalta olen enemmän miettinyt rakentavani radio ohjattavan harakan tai muun vastaavan raakkujan, jolla voi sitte kamppailla olemassaolon oikeidesta lokkien ja muiden hanhen kaakattajien kanssa. Radiotekniikka, akku ja moottoritekniikka tuossa liippaa varmaan aika läheltä rupelin pyörittäjää, joten tuskin järjestelyja haittaisi vaikka osallistuisinkin. Omasta takaa löytyy myös omin käsin kopioitu Ultimaker ja läjä erilaisia spesiaali filamentteja, joten sitä voi hyvin käyttää raakkujan rakentelussa.

Alustavaa kiinnostusta minullakin, joskos tuosta saisi ihan syyn raahautua labille edes joskus… Tiedä sitten mitä kapuloita rattaisiin elämä heittää…

Kickstartterissa näyttäisi olevan kopteriprojekti. Se tosin lupaa toimituksen vasta heinäkuuksi ja projektilta puuttuu vielä 12000 dollaria tavoitteesta ja aikaa on enää 11 päivää.

Aihe on kiinnostava, mutta mikäs ois rakentelun tarkoitus? Pelkkä rakentamisen ilo eli halvalla peruskopteri vai kehitellä jotain uutta ja ennennäkemätöntä? Olisko käyttökohteena omaksi ilokseen lentely, temppujen tekeminen, ilmakuvaus vai jotain muuta?

Itseä kiinnostaisi ilmakuvaus. Painopisteinä itselle olis siis härvelin vakaus, mahdollisesti linkki maahan ja kaikenlainen kuvaamista tai ohjaamista helpottava “älykkyys” kuten automaattinen laskeutuminen, kotiinpaluu, paikallaanpysyminen, reitin lentäminen tai jopa kameralla kohteen seuraaminen, jne. eli joiltain osin jopa kiinnostusta kehittää jotain sellaista mitä ei kuluttajille kaupoista vielä ehkä saa, koska näissä hommissahan on oikeastaan vain mielikuvitus (ja maalaisjärki) rajana.

Itseltä löytyy jo hyllystä pölyttymästä ebaystä ostettu seraphi joka on dji phantomin piraattikopio ja jolla on lähinnä harjoiteltu paikallaanleijumista. Takana lyhyt RC-lennätysura tosin lennokeilla, ei koptereilla. Elektroniikkaväsäilystä ei niinkään. Mahdollinen ajatus itserakentamisesta on lähinnä ollut siksi että siihen voisi ehkä rakennella sitten itse toiminnallisuuksia jos joskus osais.

Kiinnostaisi siis tietää että mitä sillä 200-300e:llä saisi, koska kaupasta siihen hintaan saa jo toimivan pelin, ei välttämättä kaikilla herkuilla mutta kuitenkin. Mitkä olisi ne lisäherkut tuossa budjetissa joiden takia kannattaisi alkaa itse rakentamaan ja sisältäisikö tuo budjetti vain elektroniikat vai myös materiaalit?

Luulen että ensimmäinen iteraatio on mahdollisimman vakaa (eli helppo) peruskopteri. Sen jälkeen tietty jokaisella kurssin läpikäyneellä on ihan eri lailla eväitä ruveta tekemään niintä omia kokeiluja autopilottien yms suhteen.

200-300 sisältänee kaiken tarvittavan paitsi radion (tai sitten sisältää jonkun halvan kiinaradion @psoden tarkentanee), tämä on taas niitä asioita joissa itse rakentamalla ei välttämättä säästä rahaa, toisaalta se itse rakennettu on modulaarisempi ja helpompi korjata sekä ylipäänsä mahdollista päivittää ja tuunata ihan eri lailla kun se kaupan valmispaketti.

Edit ref autopilotit: https://www.youtube.com/watch?v=2Twl2mQAh6g

Ihan vaan linkki muistutuksena, että eivät ole leluja (vaikka ei nyt vielä tuotannossa olekaan)

Minuakin kiinnostaa tämä aihe.

Uusimmassa Wiredissä on aukeaman juttu multikopterikopteriprojekteista. Sen mukaan kaksi on jo tuotantokäytössä. Pohjanmerellä DHL tekee kiireellisiä toimituksia Juistin saarelle ja Venäjällä CopterExpress toimittaa DoDo Pizzan pitsoja.

Etenikö tämä mihinkään vai menikö kiinnostus/muoti jo ohi?

Näitä on tullut 4 kappaletta kasattua niin jos on jotain yleisiä kysymyksiä / vinkin / tiedon tarvetta niin voi toki kysellä.

multikopterit.net on hyvä suomenkielinen tietolähde varsinkin jos kiinnostaa myös FPV-suunta.

Luulen että elämä iski välillä väliin, jotkut on enemmän tai vähemmän itsenäisesti rakennelleet.

Omat tarpeet olis lähinnä säätöä/vian selvitystä/osien vaihtoa tällä hetkellä:

On discovery pro, jossa gimbaalin ohjaus mäsänä ja pitäisi saada selville mistä johtuu.

Sitten on vähän nykymuodin mukainen fpv-mini, jossa on naze32 FC:nä ja oikuttelee siten ettei toisinaan suostu armaamaan. Liekö pitäisi jo FC vaihtaa johonkin muodikkaampaan.

Kolmantena on pieni X jolla lennetty 2.5 vuotta ilman kummempia säätöjä ja torpattu varmaan 20 kertaa eikä mitään :slight_smile: