Ostanko LED:i nauhan verkkokaupasta vai teenkö itse ja säästän(?)?

Olisi tarkoitus saada noin kaksi metriä kirkkaita ledejä riviin ja olisihan se hienoa ostaa vain tuollainen Verkkokauppakomin ledinauha, mutta olisiko sittenkin hauskempaa tehdä itse?

Koska en ole tuollaista ennen tehnyt, niin miten yhdistän ledit, jos teen itse? Vedänkö vain jonkin langan ledistä toiseen vai onko yhdistämiseen jotain valmista “rajapintaa” metritavarana? Upeana lisänä olisi säädettävä valoisuusmittari, joka mahdollistaisi ledinauhan kirkkauden säätymisen päivänvalon mukaan. Ahnehdin varmaan taas liikaa…

Olen varautunut henkisesti siihen, että projekti vaatisi Arduinoa (Check), ehkä muutamia kymmeniä kirkkaita ledejä (Check…) ja jonkinlaisen valotunnistimen (Ehkä Check. En tiedä onko noissa eroja. :smiley: )

Kaikkien ledien sarjaankytkentä ei oikein ole mielekästä koska silloin tarvittava jännite on suuri. (ledien määrä kertaa kyseisen ledin kynnysjännite) Kaupallisissa tuotteissa on esimerkiksi kolmen ledin pötköjä sarjassa ja ne on kytketty rinnan. Toinen vaihtoehto on käyttää WS2801 tai vastaavaa ledikontrolleria jokaiselle ledille. Se mahdollistaa myös jokaisen ledin yksittäisen kirkkaudensäädön (ja jos laitat RGB-ledin niin myös värisäädön). Mutta sellaisen WS2801 nauhan tekeminen itse on vähän turhaa koska niitä saa kiinasta järjettömän halvalla. (haet vaan ebaystä sanoilla WS2801 led strip)

Oma ehdotus olisi ostaa ledinauha valmiina, mutta ei Verkkokauppacomista. Täysin samojakin nauhoja saa netistä kovasti halvemmalla. Jää sitten aikaa, rahaa ja energiaa itse sovelluksen värkkäämiseen ledien kolvailun sijaan.

Piti vielä oikein etsiä kun muistin erään hienon projektin joka on tehty WS2801 kontrollereilla ja ledeillä: http://hackaday.com/2011/11/20/this-giant-hand-made-led-matrix-must-be-ours/

WS2801 on siis se kiva kontrolleri jota voi ajaa SPI:llä, WS2811/WS2812 on se bit-bangattava.

Ostin kiinalaiselta ebay-kauppiaalta customina-strippiä (siis siinä määrin customia että laittoivat ledimoduuline välit speksien mukaan) ja tein tämmösen:

Valitettavasti ko kauppiaalla ei ole enää samoja moduuleja kaupan (nämä oli neliöitä joissa oli 4 RGB-LEDiä per moduuli, just sopivia tohon matriisikehikkoon jonka olin perinyt.

Lisätietoa: https://github.com/helsinkihacklab/ledmatrix

1 Like

APA102 on kanssa kovasti kiinnostava, se on siis RBG-LEDi johon integroitu SPI-käskytettävä ohjain, joten itse ohjainpiiri ei ole turhaan viemässä tilaa kun halutaan maksimoida leditiheys.

LPD8806 http://www.adafruit.com/product/306 on myös eräs aika helposti ohjattava RGB-LEd-nauha. Ohjaus onnistuu suoraan esim. Raspberry Pi:n SPI:llä (4-johtoa vaan GPIO-pinneihin) ja muutamaan pikseliin riittää Raspistakin irtoava virta. Kätevää esim. merkkivalojen rakenteluun.

Mulla on sitä joitain pätkiä joutilaana, yritän ehtiä kolvata liittimet niihin ja kiikuttaa labille ihmeteltäväksi seuraavan kerran kun tulen käymään (varmaan helmikuun loppupuolella).

Kiinasta tuota tietty saa paljon Adafruitia halvemmalla, jos tulee tarvetta.