Pintaliitoskomponentin vaihto

Moi kaikki! Löysin Hacklabin vasta äsken ja olen mielissäni löydöstäni! Itse olen keskittynyt sellaisten asioiden korjailuun ja modailuun, joita ei useimmiten tarvitse katsoa suurennuslasilla.
Asiaan:
Löysin roskalavalta television. Päätin ottaa vekottimen mukaani ja katsoa onko se ihan oikeasti rikki. Internet kertoi että toivo ei ole menetetty, Erään piirilevyn eräs komponentti on hajonnut ja se pitäisi vaihtaa uuteen. Koska minulla on: 1. halu olla heittämättä tavaraa kaatopaikalle, 2. rikkinäinen tavara, mutta minulla ei ole 1. välineitä, 2. taitoa pyydän teidän apuanne.
Osaisiko kukaan vaihtaa piirilevylle pintajuotoskomponenttia? Kyseessä komponentti “AS15-G”.
Koska olen opiskelija, en voi maksaa älyttömiä summia, mutta sen sijaan olen tehnyt hyviä kotipanimotuotteita, jotka varmasti maistuvat kolvaustyön jälkeen.

Kiitoksia vastauksistanne!
terveisin Janne
i alaviiva janne at hotmail.com

Tämmönen ?

Ei esim jossain muussa pintaliitospaketissa ? (erityisesti ei semmoisessa jossa ei ole jalkoja…) ? Digikeyllä tai mouserilla ei ole tota varastossa missään muodossa, eli jostain ebaystä tms pitäis ensin saada ostettua ko piiri.

Itse siihen vaihtoon saa läbiltä kyllä ohjeita ja apuja, ehkä siihen piirin metsästykseenkin mutta tämmöset erikoispiirit voi olla vähän kiven alla jos ei ole valmis ostamaan tuhansia kappaleita (valmistajalta voi tietty koittaa ruinata “engineering samples”, ovat yleensä ilmaisia).

Tuollaista piiriä olenkin ennättänyt tässä kalastelemaan. Sellaisia tuntui löytyvän. Lähinnä tarvitsisin apua komponentin vaihtoon. Laitan sellaisia piirejä tilaukseen. Millaisella menetelmällä tällaisia näin pieniä komponentteja on ollut tapana juottaa; kolvaamalla vai infrapunauunilla tms?

“Hot-air SMD rework station” on se millä irroitetaan, takaisin laitetaan joko sillä tai kolvilla riippuen vähän. On myös IR rework-vehkeitä mutta ne on vaikeampiin kohteisiin ja kovin kalliita. Uunilla juotetaan kaikki levyn osat kerralla, ei sovellu yksittäisten osien vaihtoon.

Toi 48-jalkanen(?) ei pitäis olla kovin paha vaihtaa mutta saattaa olla hyvä idea ottaa ebaystä pari piiriä siltä varalta että homma menee ekalla kerralla pieleen.

Moikka!

Tänään tuli komponentit postin mukana. Niitä on kolme. Eli pari otin varalle. Nyt homma on siis liitosta vaille valmis.
Olisitko sinä Rambo halukas auttamaan minua taistelussani suunniteltua vanhenemista vastaan? Milloin sinulle sopisi?
Missä tämä hacklab oikeastaan sijaitsee?

Voin auttaa jos olen paikalla, tiistai-iltaisin viidestä eteenpäin on viikkotapaamiset sinne sopii tulla kyselemään avun perään.

Helsinki Hacklab sijaitsee Pitäjänmäessä, tarkemmin http://helsinki.hacklab.fi/tila/yhteystiedot/

Mihin saakka siellä on ihmisiä paikalla? En päässyt tällä erää klo 17 koska olin koulussa.

“Myöhään” harvoin ennen puoltayötä on viimeiset lähteneet.

Oletko Rambo tänään tulossa labille? Ennättäisin paikalle ehkä noin 7-8 välissä.

Olen, mutta en minä ole ollenkaan ainoa joka osaa pintaliitoskomponentteja vaihtaa.

Jeps jeps, eihän siitä kalua tullut… Vika muuttui kylläkin, joten jotain muutosta havaittavissa… Siiderissäkään ei oikein kehumista. Pitää jälkimakeuttaa.

Omenasiideri oli ihan ok, pidän kuivemmista… Päärynää en ehtinyt vielä maistamaan. Päärynä ei tosiaan ollut ihan onnistunutta.

Jännä, koska päärynä oli taas minun makuuni, mutta omena oli liian kuivaa. Ei tarvitsisi munkaan makuun olla kyllä yhtään makeampaa, eli mitään Upcider-elämystä en tavoitellut.