Jatketaan sähköpostilistalla alkanutta sähkömikroautokeskustelua täällä.
Nykyinen tilanne löytyy täältä:
Jatketaan sähköpostilistalla alkanutta sähkömikroautokeskustelua täällä.
Nykyinen tilanne löytyy täältä:
Tänään auto tuotiin labille, bensamoottori ja -tankki irroitettiin ja auto puhdistettiin pahimmasta töhkästä.
Jussi toi sähköskootterin moottorin, joka todettiin käyttökelpoiseksi. "Voimansiirron voisi ottaa sitten ulkokehältä taikka levyjarrun kiinnityksestä. specseiltään nämä 60volttia 3kw suoraveto bldc "
Välitykseksi todettiin noin 1:1 (30km/h) - 1:1.5 (45km/h) 60 voltilla.
Moottorista todettiin käämien olevan kunnossa, mutta hall-anturit antoivat ihan ihmeellisiä jännitteitä Jussi lupasi ottaa toisen samanlaisen moottorin ja vertailla sen antamiin jännitteisiin.
Seuraavat taskit (saa tehdä):
Autolle tehtiin seinäteline laserleikkurin läheisyyteen.
Voisin sponsoroida ainakin taka-akselin laakerit.
Jos alkuperäiset laakerit palautetaan, ostan pulteilla kiinnitettävät laippalaakerit keinulautamopoon, niillä voi kiinnittää akselin sopivalle korkeudelle laudan yläpuolelle.
Jos taka-akselin kiinnittää rungon alapuolelle ja laittaa takarenkaat eteenkin, tulisi vähän lisää maavaraa. Onko joku rakentamassa autoa ennen tiistaita? Voin tuoda laakerit tarvittaessa vaikka huomenna. Joku pikkupyörillä varustettu takatuenta pitäisi varmaan tehdä lisukkeeksi, mikä estää keulimisen.
Käsittääkseni etu- ja takarenkaiden säde on sama, takana leveys vaan suurempi. Lisää maavaraa olisi kyllä hyvä olla.
Ostin laippalaakerit, jotka käy autoon tai keinulautaan.
testattu nyt toimivasta moottorista, hall-antureiden toimintaa. edelleen mittaukset tuotti ihmeellisiä jännitteitä. Mutta toiminta oli kuitenkin looginen eli siis 0 tai 20v 5voltin syöttöjännitteellä
täytyy siis kuitenkin vaihtaa ne anturit moottorista, ohjaimen kanssa testaaminen sitten selventää paremmin toimiiko.
mulla on jemmassa hall sensoreita tyyppiä SS41F, voi olla että tuo tarvitsee kaveriksi jonkin transistorin että toimii…
Jutskailtiin eilen Pasin kanssa aiheesta ja tuli mieleen että voitaisiin ottaa joku kiinteä aika kun tuota autoa säädettäisiin porukalla. Kävisikö vaikka keskiviikko-illat porukalle? Pari tuntia viikossa yhteissäätöä niin tuo voisi oikeasti valmistua.
Katseltiin laippalaakereita. Ne saa aika helposti kiinnitettyä. Kiinnitysreiät on eri paikassa kun nykysessä, mutta veikkaisin että kestää jos vaan poraa läpi uudet reiät. Toinen vaihtoehto on hitsata uusi levy vahvistamaan rakennetta.
Miten ne laakerit kiinnitetään akseliin? Hitsataanko siihen jotkut köntit vaan ettei akseli pääse liikkumaan sivusuunnassa?
Toin yhtenä päivänä semmoisen keltaisen hihnapyörän ja hihnan labille autoa varten tutkittavaksi.
Kävin nyt sitten tänään kysymässä vastakappaletta pyöräksi, semmoinen on saatavilla hintaan 30€
myös erikokoisia hihnoja n. 20€. hihnapyörä olisi valettu ja siihen voi porata haluamansa kokoisen reijän.
tyyppi SPB 106-1 toi siis 106mm halkasija, se toinen on 200mm. jotain muita kokoja myös oli.
Vuorenmaa oli liike.
voisin ostaa ja tuoda mukanani, kun joudan. menee mulla omaan käyttöön toi jos ei tarvi.
Mut ihan miten vaan… ketju tai toi varmaan molemmat toimii.
Jotain liittimiä oon tinaillu tos joutessani ohjaimeen.
moottorin kiinnitys autoon olisi semmonen hyvä rasti varmaan pikimmiten.
Niin testiakkuina, on käytössä myös 36v/10ah sähköpyörän akkuja 2kpl. Voi laittaa sarjaan niin tolla pääsee hyvin alkuun kokeileen. mutta tilavaraus kannattais olla isommalle. akkulaatikon koko 20Lx16Kx52P cm
Pyörivä moottori voi aiheuttaa häiriöitä mittalaitteisiin. Oskilloskoopilla onnistuu mittaus usein luotettavammin.
Voin väsätä hitsattavat laipat laakereita varten keskiviikoksi, niin saa kiinnitettyä akselin rungon alapuolelle, sitten kun kiinnityskohta varmistuu.
Laakereissa on lukitusruuvit akselille.
Tämä on hetken ollut unilla. Ehkä löytyisi uusin voimin varustettua väkeä vaihteeksi.
Pikaisesti muistellen: