Alle koetan saada kirjoiteltua näkemyksiä ja kokemuksia ensimmäisen quadkopterin rakentamisesta. Rakennuspaikkana Tarlab Oulussa. Rakentajien (2) kokemus kopterirakennuksesta lim->0. Tarkoitus on ehkä joskus lisätä FPV-ominaisuuksia, mutta näin aluksi ei mopolla mahdottomia.
Tagline: Postissa tulossa monenlaista vempelettä joista ei ole kovin suurta ymmärrystä.
Tilattu osalista (tuossa siis yhden kopterin osat, tilattiin kaksi settiä) löytyy alta. Pohjana on käytetty 5W:n (aka Tampere Hacklab) kopteriharrastajien osalistaa ja muutamaa muuta netin how-to-copters-for-dummies -listaa.
Multistar Elite 2204-2300KV Set Of 4 CW/CCW (2/CCW 2/CW)
Turnigy P405 Dual Input (AC/DC) 45W Digital Balancing Charger.
OrangeRx T-SIX 2.4GHz DSM2 Compatible 6CH Transmitter w/10 Model Memory and 3-Pos Switch (Mode 2)
Viimeisen kolmen tilaaminen osoittautui äärimmäisen hankalaksi operaatioksi jonka kanssa painiessa kului hetki. Akkuja löytyi kansainväliseltä varastolta yksi kappale ja koska LiPojen lennättely ei nykyisin kai onnistu, päätettiin akut tilata suosiolla EU-varastolta, jossa ei ollut pääosaa muista tarvikkeista. Vaikka jäljelle jäävä osalista sinänsä onkin viattoman näköinen, mukana olevat radiolähettimet (á 1.5kg) ja LiPo-laturit (á 550g) teki paketin painoksi seitsemisen kiloa jolle HobbyKing antoi lähetyskuluiksi runsaat 300e. Eli radiot, laturi ja akut EU-varastolta. Paitsi siellä ei ole ko. radioita eikä latureita.
HobbyKingin verkkosivujen käytettävyys on sen puolesta mielenkiintoinen että EU- ja KV-valikoiman tuotteita ei voi laittaa yhtaikaa ostoskoriin vaikka ne iloisen sekaisin löytyvätkin hakutuloksissa. Ja lähetyskulut tottakai näkee vasta ostoskorissa. Tuloksena siis säätöä ja venkslaamista vuoroin täyttäen ja tyhjentäen ostoskoria.
Vaihtoehtojen kartoituksen jälkeen lopputuloksena pääosa kamppeista yhdessä tilauksessa KV-varastolta, radiot+akkulaturit toisessa tilauksessa KV-varastolta ja LiPot kolmannessa tilauksessa EU-varastolta. Itse automaattisen tietojenkäsittelyn jonkinlaisena ammattilaisena kuvittelisin että esimerkiksi yhden tilauksen (postikulut 300e) jakaminen kahteen pakettiin (postikulut yhteensä alle 100e) voisi tapahtua muutoin kuin tekemällä kaksi erillistä tilausta.
Seuraavaksi siis odottelemaan pakettien saapumista ja sitten tuumimaan että miten kopteri kasataan ilman aiempaa kokemusta ja ohjeita.
Tagline: Paljon on monenlista ja tähän tarvitaan myös työkaluja
Pitkän odottelun, tullimaksujen ja verojen jälkeen joulupukki kävi kylässä ja toi ison kasan erilaisia kummallisia osia. Inventaariota tehdessä huomattiin että pitkällinen tilausprosessi oli aiheuttanut tilauslistaan pienen bugin:
HobbyKing Multi-Rotor Control Board V3.0 (Atmega328 PA)
nämä kaksi osaa tekevät samaa asiaa ja niistä tarvitsee vain toisen. Vielä ei ole käynyt selväksi että missä vaiheessa moinen on tilauslistaan eksynyt, sillä sitä ei mainita missään osalistan suunnitteluun käytetyissä lähteissä. Inter.net on kuitenkin sitä mieltä (ja taivumme speksien valossa samalle kannalle) että AfroFlight on näistä kovasti parempi. Halvalla myynnissä siis pari HobbyKingin moottoriohjainta, vaikka eiköhän noista joskus jotain rakenneta.
Seuraavaksi johtoja laskettaessa huomattiin että ilmeisimmin akulta pitäisi saada virtaa yhteensä neljälle ESCille/moottorille, eli jonkinlainen virranjakaja olisi näppärä. Sellainen lähti siis tilaukseen seuraavaksi. Runkoon pitää myös keksiä jokin tapa saada mottorinohjain hyvin kiinni, sillä rungon kiinnityspaikat on mitoitettu tuolle HobbyKingin ohjaimelle ja AfroFlight on sitä merkittävästi pienempi. Suunnitelmissa kävi pleksistä tehty levy johon piirin saisi näppärästi kiinni.
Kuvittelimme että moottorit saadaan kiinni runkoon ilman kummempia ohjeita, mutta tässä vaiheessa huomattiin että rungon+moottorien kiinnityspultit käyttävät jotain erikoisen kokoista kuusiokoloavainta ja sellaisiahan meillä ei ollut käsillä. Moottorien kiinnitys saatiin hoidettua sopivan kokoisella torxilla, mutta rupelien kiinnittäminen moottoreihin vaatii 1,5mm (tai lähellä sitä) kokoisen avaimen. Ilmeisimmin käytössä pitäisi olla imperiaalisen kokoluokituksen avaimia.
Seuraavan kerran kopteria kasataan muutamien viikkojen päästä, koska rakentajat lähtevät ensiviikolla tutustumaan CCCampin tarjontaan Berliinin lähimaastoon.
Hakkerileireillä on joskus näkynyt suurempiakin koptereita