Kisarobotti (HSF-rata) -opintopiiri

Opintopiiri koska varsinaisen “kurssin” järjestäminen on aika vaikeaa; pitäis yhteisostaa kaikille samat kamat että siinä olisi juurikaan järkeä ja olis ihan tylsää jos kaikilla olis samanlainen robotti.

Pääasia olisi päästä homman kanssa liikkeelle ajoissa ettei sitten toukokuussa ruveta pohtimaan että pitäiskö kesä-HSF:n kisaan kenties osallistua.

Ei vaadi juurikaan pohjatietoja, sen verran että jotain on Arduinolla joskus tehnyt riittää erinomaisesti alkuun pääsemiseen, varmaan ainakin ekoina kertoina käydään läpi vähän jotain perusjuttuja kuten erilaisia liikkumis- ja navigointi -strategioita sikäli kun paikalla (toivottavasti) on väkeä jotka ovat ekaa kertaa robottia rakentamassa. Sen jälkeen puuhastellaan yhdessä ja kysellään toisiltamme neuvoja ja ideoita.

Kokoontumiset olisi varmaan lauantaisin koska arki-illat on melkolailla täynnä jo avoimia ovia, mekatroniikkaa ja kohta myös FPGA:ta.

Että ketkä haluais tämmöseen mukaan ?

1 Like

Opetettaviin aiheisiin voisi kuulua myös virrankäyttö, akut, servot ja dc-moottorit. Ehkä ainakin näitä osia voisi hankkia myös yhteisellä tilauksella? Aion jatkaa viime viikon kisaan osallistuneen robottini rakentamista kesä-HSF:ään, joten voisin olla tässä jollain tavalla mukana.

Sieltä vaan tilaamaan kittiä että on jotain millä leikkiä läbin romubonkin lisäksi: https://hobbyking.com/en_us/robotics-diy-1/kits.html

2S LiPo-akku on yleensä hyvä valinta noin jännitteen puolesta ampeereitunteja kannattaa ottaa alkuun niin paljon kuin koon ja painon puolesta uskoo kykenevänsä roboon tunkemaan (sitten joskus myöhemmin voi ruveta miettimään painon minimointia nopeuden nimissä): https://hobbyking.com/en_us/batteries/lipoly-all-brands.html?wrh=7

Ehdin jo ylitse astuin. Aloin rakentaa omaa roboa. Tulen mukaan, mutta on aika omanlainen idea -kuten aina.

Kiinnostaisi - ja osallistun, jos vaan tähdet (ja kalenteri) on suotuisat. Roboraato on jo valmiina (en muista on arduino vai raspi). Täytyisi vaan varmistaa, että mahtuu sokkeloon tai pystyy riipimään sopivan kokoiseksi. Jonkilaiset ohjeen omaiset mitat varmaan löytyy jostain?
Mikä olisi noin niinkuin arvio aloitukselle? Mitä lähemmäs huhtikuuta mennään, sitä helpompaa on osallistua.

Rata on sama kuin mikä on mainittu täällä: HSF17 Robottikisa. Tuolta löytyy myös itse kisan säännöt, jos niitä nyt on koskaan kovin tarkasti edes noudatettu.

https://discourse.hacklab.fi/uploads/default/original/1X/dea3166cb8fbfdcb414d0d175a53ed7a92ad83f0.png

Ei nyt ihan ylihuomenna mutta mahdollisimman pian jotta saataisiin jotain valmiiksikin ennen kesäkuuta. Eipä se haittaa vaikka ehtii vasta myöhemmin mukaan kyllä neuvoja ja apuja saa sillonkin.

Kiitos mittakuvasta - nyt olen kartalla :slight_smile: Lauantai on ehkä helpoin järkätä, joten ääni sille.

Kiinnostaa kyllä, voisin osallistua. Robotti on suunnitteilla, mitään ei ole vielä rakennettu. Lauantait on pääsääntöisesti ok.

Kiinnostusta löytyy. Olisi mukava saada jonkun muunkin mielipide robotin kelvollisuudesta, ettei täysin epäonnistunutta viritystä puuhaa. :smiley:

Olisin myös kiinnostunut osallistumaan. Aiempaa kokemusta löytyy ohjelmoinnista ja jonkin verran arduinosta, mutta ei robojen rakentelusta.

No aloitetaanko nyt lauantai 11. Helmikuuta klo 12 ? Sitten siitä viikottain eteenpäin sen mukaan miten joku avaimellinen on paikalla (mulla on ainakin pari 3-5.3 kiinni)

Tällä viikolla aloittaminen sopisi ainakin minulle.

Tälläkin suunnalla robottia ruvettu jo kaverin kanssa ideoimaan. Lauantaina pääsen iltapäivän tai alkuillan kohdilla.

Ens la en pääse, mutta seuraava varmaankin onnistuu. Täytyy tässä väliajalla varmaan etsiä roboraato ja siihen (ehkä) liittyvät kilkkeet.

Ensimmäinen kokoontuminen onnistui oikein kivasti.

HuomennaLauantaina taas klo 12 eteenpäin olen ainakin itse avaamassa ovia. Vähän flunssa iskemässä että voi olla että väsyn joskus mutta eiköhän siellä avaimellisia roiku melko myöhään.

edit: “vähän raskas viikko” toiveikkaasti elin perjantaissa jo eilen…

Niin nythän on vasta torstai, eli lauantaina ollaan availemassa ovia :slight_smile:

Huomenna taas klo 12 eteenpäin olen avaamassa ovia ja avustamassa kykyni mukaan.

Tulevana lauantaina (4.3) olen muualla, eli jokumuu :tm: tarvitaan avaamaan ovia tai sitten pitää perua.